مطالعات ژنتیکی  منجر به تحقیقات کلینیکی روش جدید درمان دیابت نوع 1

یک کارآزمایی بالینی که می تواند به روش جدیدی برای درمان دیابت نوع 1 بیانجامد بر اساس مطالعات ژنتیکی این بیماری آغاز شده است در این روش نهایتاً بیماران نیاز کمتری به درمان با انسولین  خواهند داشت  و استفاده از انسولین به یک یا دو بار در هفته محدود می شود.

دیابت نوع 1 شایع ترین بیماری مزمن اتوایمیون درسراسر دنیا است و میزان شیوع این بیماری بسرعت رو به افزایش است. این بیماری با حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا در پانکراس ایجاد می شود، تخریب سلولهای پانکراس، تولید انسولین را که برای انتقال گلوکز ازجریان خون به سلولها برای تبدیل انرژی نقش اساسی دارد ، متوقف می کند. مدیریت این بیماری غالباً با اندازه گیری  منظم قندخون و تزریق انسولین مصنوعی برای جبران فقدان انسولین پانکراس انجام می شود.

 دیابت نوع 1 از نظر ژنتیکی بیماری پیچیده ای است زیرا تنها یک ژن موجب بروز آن نمی شود بلکه تعداد زیادی از ژنها در افزایش خطر ابتلا به این بیماری نقش دارند . با این وجود مطالعات ژنتیکی واریته هایی از یک ژن خاص به نام IL2  یا اینترلوکین 2 را شناسایی کرده اند که نقش  غالب را در ابتلا ژنتیکی به این بیماری بازی می کند. اینترلوکین 2 در کمک به تنظیم سیستم ایمنی بسیار مهم است.

حال برای اولین بار محققین بیمارستان Addenbrookeو انستیتوی CIMRدر دانشگاه کمبریج به بررسی امکان تولید وعرضه ی اینترلوکین 2 به عنوان یک دارو با نام aldesleukinیا Proleukinپرداختند. دانشمندان می خواهند بدانند که آیا این دارو می تواند از تخریب سلولهای پانکراس درافرادی که به تازگی به دیابت  نوع 1 مبتلا شده اند، جلوگیری کند؟ واگر میتواند بهترین دوز این دارو برای جلوگیری از تخریب سلولهای  بتا توسط سیستم ایمنی چه مقدار است؟

پرفسور Toddمی گوید : مطالعه ی ژنتیک بیماری دیابت نوع 1 ما را از اتفاقاتی که در سطح سلولی ومولکولی دراین بیماری می افتد، آگاه کرد. این نوع از تحقیقات زمان زیادی می برد اما ما آزمایش بروی توانایی بالقوه ی این روش در بهبود کیفیت زندگی بیماران از طریق تعبیر آن به تحقیقات بالینی را بتازگی آغازکرده ایم.

تحقیقات کلینیکی در این مورد توسط دکتر Frank Waldron-Lynchاز دانشگاه کمبریج با همکاری واحد تحقیقات کلینیکی کمبریج دربیمارستان ادنبروک آغاز شده است.

دکتر Lynchمی گوید: هدف ما در استفاده از aldesleukinبرگرداندن تعادل به سیستم ایمنی بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 بمنظور کاهش نیاز به تزریقات چند گانه ی انسولین به تنها یک یا دو بار تزریق در هفته است. اینکار ازطریق کاهش سرعت پیشرفت این بیماری با استفاده از دارو امکان پذیر خواهد بود.

دو شرکت کننده درحال حاضر دراین تحقیقات ثبت نام کرده و تحت درمان با این دارو قرار گرفته اند.  درحال حاضر تحقیق بروی دوز مورد نیاز در بالغین درحال انجام است شروع تحقیقات با دوزهای  کم انجام شده است محققین امید دارند که بتوانند از این درمان درکودکان نیز بهره جویند.

 دکتر Lynchمی گوید: از آنجائیکه نتایج حتی در دوزهای بسیارکم بسیار امیدوار کننده است و از آنجائیکه هیچ اثر جانبی معکوسی با مصرف  دارو مشاهده نشده است ما درحال ثبت نام از تعداد بیشتری بیمار برای شرکت در این تحقیق هستیم .

 دکتر Dunnمی گوید: در چند دهه ی گذشته تحقیقات بسیار زیادی برای درک علل بیولوژیک این بیماری انجام شده است در طی این مدت این تحقیقات مطالبی در مورد میزان پیچیدگی این بیماریها و شواهدی  برای درمان آنها ارائه دادند. این اولین باری است که از ایمونوتراپی برای کمک به بازگرداندن تعادل به سیستم ایمنی استفاده شده است اینکار بدون اساس ژنتیکی قوی وتحقیقات قوی درزمینه ی ایمونولوژی امکان پذیر نبود.

منبع : medicalxpress.com